top of page
  • Foto van schrijverInge Vandemoortele

Middagpauze in het park en Dabrowski

Bijgewerkt op: 7 jun. 2023

Toen ik mijn zoon S dinsdagmiddag zag rondlopen in het park, volledig in zijn verhaal, dacht ik aan Dabrowski:). Sinds vorige lente eten we op schooldagen bijna altijd in het park naast de school van mijn zoon. En ik geef toe... enkele weken geleden was het nipt qua temperatuur;).

Een papa (uit Jordanië) heeft ons toen zelfs voorgesteld om bij hen binnen te eten... in de "warmte";). Een superlief voorstel... toch wou S liever naar het "frisse" park;).


Ik werk op freelance basis en als ik in het Brugse werk, plan ik mijn wandelgesprekken zo dat ik over de middag met S kan gaan picknicken. En ook ik geniet er telkens van:).

Op zaterdag picknicken we ook meestal... S heeft 2 activiteiten op een redelijke fietsafstand van elkaar gelegen... en we combineren zijn activiteiten met fietsen en een picknick en soms plan ik klanten tijdens zijn activiteiten... en de zaterdag is voor beide een fijne en afwisselende dag:).


En nu naar Dabrowski:)

Dabrowski heeft een prachtige theorie... de Theorie van Positieve Desintegratie...

In deze blog zal ik enkel ingaan op een onderdeel van zijn theorie, de overexcitabilities.


Overexcitabilities zorgen voor een sterk verhoogde responsiviteit van het centrale zenuwstelsel op stimuli als gevolg van dunnere zenuwen, gevoeligere uiteinden en snellere synapsen. Er zijn vijf verschillende OE (psychomotorisch, zintuiglijk, intellectueel, verbeeldend en emotioneel).


Bij mijn zoon S zijn alle 5 de OE heel sterk aanwezig. Deze OE omvatten veel kwaliteiten.

OE maken het leven intenser en "rijker". Daarnaast zorgen OE ook voor een extra "kwetsbaarheid". Een middagpauze in het park is een ideale manier om met deze overexcitabilities om te gaan.


Psychomotorische OE - beweging, rusteloosheid, gedrevenheid, een verhoogd vermogen om actief en energiek te zijn


Tijdens onze picknick zitten we meestal rustig op een bankje, maar na de picknick zijn er verschillende opties. Ofwel speelt S alleen een rollenspel waarbij hij zelf alle personages speelt en al spelend loopt hij gans het park door (ja, deze week heeft dit ook gevolgen voor zijn schoenen en de onderkant van zijn broek;)), ofwel spelen we samen een rollenspel al wandelend in het park, ofwel wandelen we in het centrum van Brugge...

Er is één "constante"... er wordt heel weinig stilgestaan...en S kan in één uur heel veel stappen zetten. Als ik hem dan zie rondlopen, besef ik nog eens hoeveel energie er in zijn lichaampje zit. En los van de middagpauzes gaan wij heel veel samen wandelen en fietsen en regen houdt ons zelden tegen:).



Zintuiglijke OE – meer intense ervaringen qua zien, horen, smaken, ruiken en voelen


Toen er nog losse stoeltjes stonden, plaatsten we onze stoeltjes naast de vijver, vlakbij de eendjes en genoten we van onze boterhammen met zicht op het water, de fontein en de eendjes... en dit was ongelooflijk rustgevend. Nu zitten we op een bank in het park onder een boom... en zien we de vijver, de bomen, het grasveld,... in een groene omgeving vertoeven heeft een positief effect op al onze zintuigen...

Ook doet het voor S deugd om even weg te zijn uit een "drukke" schoolomgeving met veel lawaai en veel beton.







Intellectuele OE – onverzadigbare nieuwsgierigheid/leerhonger, brede en diepe interesses, eindeloos vragen stellen, uitgesproken idealen


Deze OE is niet elke middag even sterk aanwezig... toch komt ze altijd op één of andere manier aan bod. En als we op verkenningstocht gaan door Brugge leren we nog telkens nieuwe plaatsjes kennen. S is ook sterk geïnteresseerd in geschiedenis en verhalen/legendes... en af en toe speelt hij "gids";). ZALIG! Ook stappen we soms eens een kerk binnen... ja, Brugge is een prachtige stad!







Verbeeldende OE – kleurrijk, beeldend taalgebruik, groot associatief vermogen, een aanleg voor levendige dromen, fantasieën en ontdekkingen


Deze OE is elke middag uitgesproken aanwezig:). Ofwel blijven we in het park en speelt S rollenspelen, ofwel wandelen we door de stad... en zelfs dan speelt S meestal één of ander personage. Zijn fantasie is eindeloos... zijn creativiteit is in mijn ogen zijn grootste talent...spijtig genoeg "hindert" het hem soms ook... want in het leven kan je spijtig genoeg niet enkel "spelen" en "creëren"... "praktische" zaken zullen er ook altijd zijn... en een goede balans vinden is niet altijd eenvoudig.








Emotionele OE – enorme diepgang en intensiteit van gevoelens, van intense gelukzaligheid tot diepe droefheid of wanhoop, medeleven, verantwoordelijkheidsgevoel, zelfreflectie


Naar school gaan is voor S niet eenvoudig. Hij moet zich heel veel aanpassen en dan is het fijn om over de middag volledig zichzelf te kunnen zijn en te kunnen "ontladen". Ook ben ik voor S de meest vertrouwde persoon... en doet het ons beide deugd om samen te zijn... en de eendjes of wandelaars met een hond zorgen vaak voor een extra dimensie;)


Ik twijfel over veel;). Gelukkig zijn er ook zaken waaraan ik niet twijfel zoals de kracht van de natuur en de meerwaarde van veel samen te bewegen.






En soms creëren we samen liedjes... en na die foto (koekjespauze) hebben we een heel mooi liedje verzonnen al fietsend langs de Damse Vaart... een prachtig lied, maar te persoonlijk om te delen;)


Voor de uitleg van het begrip OE en de verschillende OE’s heb ik mij gebaseerd op het boek “Leven met intensiteit” van Susan Daniëls, vertaald door Gary Vos (Novilo) en op de webinars van Lotte van Lith. Beide kan ik warm aanbevelen!







492 weergaven0 opmerkingen
bottom of page